PROFIL
Sejarah Pusat Alumni
Alumni SITC, MPSI, IPSI, dan UPSI wujud berdasarkan kewujudan institusi ini dalam empat (4) era SITC, MPSI, IPSI, dan UPSI. Apabila pelajar menamatkan latihan di SITC dan MPSI, mereka secara automatik menjadi alumni institusi ini.
Inisiatif untuk perhimpunan alumni ini dikendalikan oleh beberapa alumni pada masa itu, yang terdiri daripada guru dan jurulatih di bawah nama Persatuan Suluh Budiman. Pertukaran kepimpinan dalam persatuan berlaku sehingga tahun 2002, dan nama persatuan berubah kepada Persatuan Suluh Budiman apabila IPSI dinaiktaraf menjadi universiti pada tahun 1997.
Tetapi bermula pada tahun 2002 dan seterusnya, Alumni dilihat sebagai aset kepada universiti dan memutuskan untuk diwujudkan sebagai satu entiti tunggal di bawah pentadbiran universiti. Bermula pada tahun 2004, Unit Hubungan Alumni ditubuhkan di bawah pentadbiran Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni dan dikelola oleh seorang Penolong Pendaftar.
Pada tahun 2007, Unit Hubungan Alumni dinaiktarafkan kepada Seksyen Alumni. Pada tahun 2010, pihak pengurusan universiti bersetuju untuk melantik seorang koordinator bagi memudahkan pengurusan hal ehwal alumni universiti yang bernama Prof. Dr. Abdul Halim Ali. Bermula pada Disember 2011, nama HEPA dan Pusat PTJ telah diselaraskan dan berubah kepada Pusat Hubungan Alumni yang diketuai oleh seorang Pengarah.
Pusat Alumni telah direstruktur dan kini memberi tumpuan kepada pelaksanaan empat (4) fungsi utama iaitu Pentadbiran & Kewangan, Komunikasi & Maklumat, Penerbitan, dan Program & Aktiviti. Sebelum ini, Pusat Alumni terletak di Tingkat Bawah, Blok A bangunan JHEPA. Pada tahun 2018, Pusat Alumni telah dipindahkan ke Bangunan Pusat Pelajar di Kampus Sultan Azlan Shah, Proton City.
Menjadi pusat pengurusan dan pembangunan alumni yang efektif
Merancang, mengurus, dan melaksanakan pengurusan dan pembangunan alumni berdasarkan amalan kerja berkualiti
Kami berkomitmen untuk menyediakan perkhidmatan yang cekap, profesional, beretika, dan mesra kepada pelanggan kami seperti berikut:
1. Memastikan perkhidmatan kaunter untuk semua perkara diuruskan dalam masa (5) minit.
2. Menjalankan sekurang-kurangnya satu (1) aktiviti alumni yang melibatkan empat (4) era Alumni (SITC, MPSI, IPSI dan UPSI)
3. Menjalankan satu (1) kajian penjejakan bagi pelajar semester terakhir setiap tahun sebelum majlis konvokesyen.
4. Memastikan bahawa Cawangan Alumni ditubuhkan di setiap negara.
5. Memastikan aduan pelanggan mendapat respons dalam tempoh satu (1) hari bekerja.